Teorian mukaan ajattelu kehittyy vaiheittain.
Sensomotorinen vaihe (0-2v)
Esioperationaalinen vaihe (2-6/7v)
Intuitiiviseen vaiheeseen (4-7v)
Konkreettisten operaatioidn vaihe (6/7-12v)
Muodollisten operaatioiden vaihe (12-16v)
Pienen lapsen ajatustapaa on helppo muuttaa
erilaisten harjoitusten avulla. (katsoin YouTubesta mielenkiintoisen
videon tästä) Pöydälle laitetaan
kaksi samankokoista mukia ja kumpaankin mukiin samanverran vettä, lapsi toteaa
että kummassakin mukissa on samanverran nestettä. Sitten toinen muki vaihdetaan
korkeampaan ja kapeanpaan, ja toisesta mukista neste kaadetaan sinne. Lapsi sanoo
että korkeammassa mukissa on enemmän vettä, sillä siltä se näyttää, vaikka hän
näki kun toisesta mukista neste sinne kaadettiin. Todellisuudessa kummassakin
mukissa on edelleen saman verran vettä, mukin korkea muoto vain hämää.
Tälläisiä harjoituksia on monia.
Kiva että katsoit videon -se selventää miten ajattelu ei ole kehittynyt vielä seuraavalle tasolle eli lapsi ajattelee että määrä muuttuu kun se kaadetaan toisenlaiseen astiaan. Avaavielä itsellesi mitä nuo erilaiset ajattelun vaiheet pitävät sisällään eli mitä mihinkin vaiheeseen kuulluu.
VastaaPoista