maanantai 24. lokakuuta 2016

Tehtävä oppimisvaikeuksista

1. ADHD on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö. Se on neuropsykiatrinen häiriö jonka ydinoireet ovat tarkkaamattomuus, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus.
ADHD-oireyhtymässä edellytetään että oireita on tavallista enemmän, niistä on haittaa, ne ovat kestäneet ainakin puoli vuotta ja esiintyneet eri elämäntilanteissa.
ADHD:n liittyy usein muita neurologisia ja psykiatrisia liitännäisdiagnooseja kuten oppimisvaikeudet, masennus ja ahdistuneisuus, joten liitännäissairauksien selvittely osana diagnostiikkaa on tärkeää.

http://www.adhd-liitto.fi/


2.ADD tarkoittaa tarkkaavaisuushäiriötä.
ADD on todettu olevan yleisempää tytöillä kuin pojilla.
Oireisiin kuuluu keskittymisvaikeuksia ja tarkkaavuuden säätelyn ongelmia sekä useasti uniongelmia.
ADD näkyy pienestä pitäen. 

http://adhdtutuksi.fi/




3.Miten lukivaikeudet voivat ilmetä?
Lukivaikeuksien taso vaihtelee. Osalla lapsista vaikeudet ovat lieviä ja menevät suurelta osin ohi koulun alkuvuosina. Toisilla taas lukivaikeudet ovat haastavampia ja kestävät pidempään, joillakin jopa läpi elämän.
Lukemisen alkuvaiheessa ongelma voi näkyä lukemisen taitojen oppimisen hitautena ja vaikeutena lukea sanoja oikein.
Toisen luokan jälkeen lukemisvaikeus ilmenee usein sanojen lukemisen hitautena.

http://www.lukimat.fi/



4. Matemaattiset vaikeudet ovat eriasteisia, usein haastavia joltain matematiikan osataidoilta.
Lähtökohta on se, että vaikeudet näkyvät jo matikan perustaidoissa, niissä jotka kuuluisi oppia neljän esimmäisen kouluvuoden aikana. 
Jos matikan kanssa on paljon ongelmia, mitään ei tunnu oppivan, kannattaa alkaa miettimään onko matemaattisia vaikeuksia.

http://www.lukimat.fi/

5. Motoriset taidot ilmenevät usein niin, että on hankaluuksia niin liikuntataitojen oppimisessa kuin erilaisia motoriikkaa vaativissa arjen toiminnoissa.

http://www.nmi.fi/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti